Blogtext: "Vi åberopar Kristi blod" del 2



Genom blodet, genom blodet... all min synd förlåten är..

Min förra blogtext från den 17 augusti tog upp frågan om hur sunt och rätt det är att människor i tid och otid pratar om att "ställa sig under blodet" samt en mängd liknande utsagor som idag är mycket frekventa i mängder av sammanhang. En av läsarna höll med om att det inte var bra att det skedde, men menade också att det ändå inte är någon fara på taket. Detta oskick är inget allvarligt missbruk menar hon.

Så här skrev hon: "Dock reagerar jag på det sista att man trampar på korset mm med den okunskapen. Det där sägs hit och dit till medsyskonen och jag tror Guds nåd och kärlek är större än att personer som åberopar blodets beskydd skulle drabbas av förtärande ting i Guds händer. Nej vi ska korrigera varandra i kärlek."

Några hållpunkter i mitt svar: 


Det är sant att Gud förlåter även det slarviga sättet som heliga ting missbrukas. Men förutsättningen är att de som håller på så ges insikt om missförhållandet och ges förståelse om det allvarliga att hantera det heliga utan urskiljning. Och att de ser det som en brott mot Guds regelverk för vad en troende kan och får säga.


Rom 14:11-13

"Det står skrivet: Så sant jag lever, säger Herren, för mig ska varje knä böjas och varje tunga prisa Gud. Alltså ska var och en av oss avlägga räkenskap inför Gud.
Låt oss därför inte längre döma varandra. Bestäm er i stället för att inte lägga hinder eller stötestenar i vägen för en broder."


Vad är det som vi skall avlägga räkenskap för?
Matt 12:35-37 "En god människa tar fram ur sitt goda förråd det som är gott, och en ond människa tar fram ur sitt onda förråd det som är ont. Men jag säger er: Varje onyttigt ord som människor talar ska de få svara för på domens dag.  Efter dina ord ska du frias, och efter dina ord ska du fällas."
Matt 5:36-37 "
 Du ska inte heller svära vid ditt huvud, för du kan inte göra ett enda hårstrå vitt eller svart.  Ert ord ska vara ’ja’ eller ’nej’. Allt därutöver kommer från den onde[b].
Man behöver inte läsa mera för att inse att det är väsentligt att människor inte skall läras en massa oskick och direkta felaktigheter. De skall nämligen stå till svars!


Vad än värre är följer ifrån Paulus brev till Efesierna om hur man bäst bedrövar Anden.
Efesierbrevet 4:17-18 "
 Därför säger jag detta och varnar er i Herren: lev inte längre så som hedningarna lever. Deras tankar är tomma, deras förstånd är förmörkat. De är främmande för livet i Gud därför att de är okunniga och förhärdade i sina hjärtan.  I de stora rörelserna har många blivit indoktrinerade att upprepa direkta osanningar. Stort är deras ansvar som förlett dem därtill. Men jag kan inte se att det undantar den enskilde från egenansvar.
Att ha nöd för att upprätta trons lydnad innebär att gå till rätta med villfarelser, Inte att glätta över dem med nådens strykjärn om man inte också leder fram till bättring från onda gärningar!  Påminn mig gärna: vilka primära uppgifter har den Helige Ande?

Johannes 16:8-15 "
Och när han kommer ska han överbevisa världen om synd och rättfärdighet och dom. Om synd: de tror inte på mig. Om rättfärdighet: jag går till Fadern och ni ser mig inte längre.  Om dom: denna världens furste är dömd.
Jag har mycket mer att säga er, men ni kan inte bära det nu. Men när han kommer, sanningens Ande, då ska han leda er in i hela sanningen. Han ska inte tala av sig själv utan bara tala det han hör, och han ska förkunna för er vad som kommer att ske. Han ska förhärliga mig, för han ska ta av det som är mitt och förkunna för er. Allt som Fadern har är mitt. Därför sade jag att han ska ta av det som är mitt och förkunna för er.
Är det av vikt att säga sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen? Med tillägget: i kärlek?
Efesierbrevet 4:25-31 "Låt inga smutsiga ord komma över era läppar, utan bara det som är gott och bygger upp där det behövs, så att det blir till glädje för dem som hör det. Bedröva inte Guds helige Ande, som ni har fått som ett sigill för befrielsens dag Lägg bort all bitterhet, häftighet och vrede, allt skrikande och förolämpningar och all annan ondska."

Vad sa redan lagen? "Du skall inte böra falskt vittnesbörd mot din nästa" 2 Mos 20:16

Om än så många människor idogt upprepar samma fel blir det ju inte därmed rätt. Och om de vittnar om något som går stick i stäv med Guds ord så är det under lagens dom som vi ställs, inte under blodets beskydd. Blodet uppphäver inte lagen. Blodet vittnar om det avslutade verk som nåden har åstadkommit en gång för alla. Och att den som genom tron tillräknas rättfärdighet, 
 alltid åtnjuter allt det som vanns på korset.

Att åberopa blodet är då att med sin tro omfatta vad som redan är sagt i ordet. Det blir inte ditt för att du åberopar blodet utan för att du tror vad som står skrivet. Det är aldrig så att det är för blodets skull som vi tror, utan för att "mina ord är Ande och liv".

Några fler punkter att notera: 
Guds ord talar i klartext om att blodet är livets säte. Blodet som utgjuts betyder därför att Jesu liv ersätter det liv som du har förverkat rätten till i egenskap av syndare.  Utan blod finns ingen förlåtelse från synd. Men all din synd lades på honom en gång för alla. Han har inte en blödande kropp som efter hans uppståndelse fortsätter att förbinda dina sår med sitt blod.  Du tillräknas allt Han har gjort genom tron. Därför att han en gång för alla gav sitt liv för alla som vill tillgodogöra sig dess makt och kraft.
Blodet och köttet hör inte den andliga världen till utan är den port som öppnas till den andliga världen.

1. Korintierbrevet 15:49-50 "Och liksom vi har burit den jordiska människans bild, ska vi också bära den himmelska människans bild. Men det säger jag, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga kan inte ärva det oförgängliga.  Se, jag säger er en hemlighet: Vi ska inte alla insomna, men vi ska alla förvandlas,"

Matt 16:17 "
Jesus sade till honom: "Salig är du, Simon, Jonas son, för det är inte kött och blod som har uppenbarat det för dig, utan min Far i himlen."  Inte ens Jesu blod har någon pedagogisk uppgift.  Det som skall uppenbaras kommer inte till oss genom blodet utan genom Anden som sänds oss från Fadern och Sonen.

Det är med andra ord fullständigt befängt att tro att blodet skulle åstadkomma några som helst andliga ting. Blodet hör till tingens ordning i denna värld, inte till den andliga världen . Inte som annat än vittnesbörd om det fullkomliga i försoningen.

2. Än mer befängt och direkt sataniskt är att tro att blodet, oavsett vems blod, skulle vara något som Satan tar intryck av.  Hur bemöter Jesus och apostlarna den Ondes alla listiga anslag? Med kraften i blodet? Visa mig ett enda exempel på det?
All den kraft som genom Jesu död och uppståndelse finns är i hans namn. I det namnet som han förtjänat genom att bli "Guds frälsare" - Yeshua! Ingen i hela skriften stänker blod från en människoson i ögonen på Satan. Satan är en andlig företeelse, inte en fysisk. Blodet är helt verkningslöst som andligt krigföringsmedel.  Och självfallet förekommer det inte en stavelse i Guds ord om att någon kom på tanken att använda det på det viset.

3. Blodet tillhör inkarnationen, inte uppståndelsekroppen. Ingenstans ses Jesu jordiska blod vara andligt verksamt. Det är med andra ord inte något som finns i Guds Helige Andes 'vapenkammare'. "Er kamp är inte mot kött och blod". Men ändå envisas en hel del med att slåss med 'blodet' mot andemakter. Klent resultat garanteras.

4. I tilllbedjan sammanhang "utgjuts" Jesu blod kopiöst.  Detta trots att Guds ord i absolut klartext kungör att de som vill tillbedja Gud måste göra det i Ande och Sanning. Det är osant att Jesu blod ännu flyter. Hur kan det "utgjutas" och "åkallas" i 'worship' och tillbedjan om man påstår sig vilja tillbe Gud på det sätt Gud har bestämt? Det är avgudadyrkan att förminska Gud.

Johannes 4:19-25  "Kvinnan sade: "Herre, jag förstår att du är en profet.  Våra fäder har tillbett på det här berget, men ni säger att platsen där man ska tillbe finns i Jerusalem."  Jesus svarade: "Tro mig, kvinna, det kommer en tid när det varken är på det här berget eller i Jerusalem som ni ska tillbe Fadern.  Ni tillber vad ni inte känner. Vi tillber vad vi känner, eftersom frälsningen kommer från judarna. Men det kommer en tid, och den är redan här, när sanna tillbedjare ska tillbe Fadern i ande och sanning. Sådana tillbedjare vill Fadern ha.  Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning." 
5. Om det är så att Gud har trollat med Människonens blod så det blodet har andliga krafter, så har Gud i varje fall inte talat om det i Guds ord. Därför är Kristi blod bara relevant i tillbedjan när vi predikar korset och dess effekt. Men vi nedbeder inte blodet över den tillbedjan som skall ske i Ande och Sanning. För det är inte sant att blodet har sådana andliga effekter.

6.  I vidskepelsens skumrask döljer sig en rad föreställningar som utan tvekan har stora likheter med denna övertro på 'blodet' i striden mot andemakter. Bland de okunnigaste människorna används vitlök och ett upplyft kors mot djävulen, och i den nutida motsvarigheten: dem som inte kan Guds ord, har 'blodet' samma roll. Men det är vidskepelse och inte tro. Andliga ting kan bara fördrivas och drivas ut med andliga medel.

7. "Avhåll er från blod" sa man vid det första riksmötet för Jesus kropp i Jerusalem, som en hälsning till alla församlingarna. Varför det? Därför att blodet var en stående ingrediens i hedningarnas ritualer. Till skillnad från den kristna församlingen som visserligen visste sig vara 'köpt med Guds eget blod", visserligen blivit 'renad i blodet' och ha en utmaning framför sig att betala för sitt vittnesbörd om det fullbordade verket i Kristus med sitt eget blod om så behövdes, men aldrig betraktade blodet som skiljt från försoningsverket. "Vad Gud har sammanfogat bör människan inte åtskilja." Gäller även i detta sammanhang.

8. Om ni inte kan skilja på det heliga och det profana riskerar ni att inte heller hålla agapemåltiden på ett riktigt sätt. Den är det nya förbundet i Kristi blod. Så ofta ni gör det så är det ett avslutat verk och en bestående förbundsakt som ni firar. Den som inte kan skilja på vanlig föda och den heliga måltidens beståndsdelar blir skyldig till Jesu kropp och blod. 
 
1 Kor 11:27-28
Den som äter brödet eller dricker Herrens bägare på ett ovärdigt sätt syndar därför mot Herrens kropp och blod. Var och en ska pröva sig själv och så äta av brödet och dricka av bägaren.
Slutord:
Att missbruka "blodet" är att försynda sig på honom som gav sin kropp och sitt blod en gång för alla. Låt det sjunka in. Blodet i Nya testamentet har ett konstant och samlat vittnesbörd: Det fullödiga och fullbordade verket på Golgata. Det har ingen plats i deras arsenal som utan att ta hänsyn till vad Gud redan har sagt i sitt ord gör sig breda över visioner och uppenbarelser som inte kan kontrolleras mot lodlinan. Och alla de som givit sitt liv och tvagit sina kläder i Lammets blod och givit up sina liv för det namnets skull, godkänner heller inte att det dyra Jesusblodet pytsas runt som om det vore var mans egendom.

Blodet tillhör Gud, inte någonsin dig eller mig.

... ...
Teddy Donobauer, Doncaster 18 augusti 2019
Share:

5 comments:

  1. Ingen har någonsin beskrivit förklarat vad genom blodet består i. Eftersom du är präst/predikant eller vad du nu kallas så är det ju ditt ansvar/ uppgift att förklara. Det var ju bra eftersom du också kommer dömas hårdare vad jag förstått. Undrar bara varför ingen annan predikant föklarar alla mystiska hemligheter
    Det är ju bra att få reda på men om ingen gett ledning så hur skall man då veta? Jag tror att man ändå blir förlåten eftersom alla attiraljer runt omkring är svåra, kanske försvåra. Jesus säger ju den som tror på mig blir förlåten från sina synder
    Hur formuleringen är har jag glömt. Allvarligt talat måste jag läsa det du skrev en gång till för att förstå. Nu skall jag be om förståelse och hjälp av den helige anden. Jag tackar i alla fall för vinklingen.
    Annchristin Frankmark

    ReplyDelete
  2. min ex man återvänder hem till mig efter att ha läst en liknande historia kommentar online blogg hur man återställer trasiga kärleksförhållanden.
    Jag visste aldrig kärlek stavning del för att återvända ex kärlekspartner tillbaka förrän för några dagar sedan min ex kom hem hem ber om ursäkt till mig.
    Slutligen hittade jag en omedelbar lösning för att förena tillbaka till ex kärlekspartner. det fungerar för mig .. Jag är säker på att det kommer att fungera för dig också om du provar idag ...
    (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)

    ReplyDelete
  3. min ex man återvänder hem till mig efter att ha läst en liknande historia kommentar online blogg hur man återställer trasiga kärleksförhållanden.
    Jag visste aldrig kärlek stavning del för att återvända ex kärlekspartner tillbaka förrän för några dagar sedan min ex kom hem hem ber om ursäkt till mig.
    Slutligen hittade jag en omedelbar lösning för att förena tillbaka till ex kärlekspartner. det fungerar för mig .. Jag är säker på att det kommer att fungera för dig också om du provar idag ...
    (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)

    ReplyDelete
  4. Jag läste en kommentar online från en Los Angeles-baserad journalist avslöjar hur hon hittar en verklig kärlekspartner (mannen) 2 månader efter att hennes ex-pojkvän bröt upp med henne, med hjälp av en Love spellcaster.
    Jag skickar ett e-postmeddelande för att kontakta samma Dr.Oduduwa eftersom jag har dessa kraftfulla avsikter att saker kommer att fungera för mig, jag trodde att vittnesmål är verkliga livet bevisar. Jag insåg att det här skulle vara bra att dela här eftersom jag vet att det kommer att inspirera andra också.
    Så tur för mig att jag stötte på oduduwa e-postkontakt i ett blogginlägg. I dag vittnar jag med glädje och lycka till världen ... detta är ett av de mest glada ögonblicken i mitt liv. Oduduwa den storslagna kärleks-stavningen, startade en trollformel för mina räkning för att återfå min ex-man med sin trollformel och magi.
    Jag är gift i över 6 år och det var så fruktansvärt eftersom min man verkligen fuskade på mig och letade efter en skilsmässa, vi blev uppdelade för 3 månader sedan och vi kom tillbaka igen efter så mycket tiggeri med trevliga gåvor av kärlek.
    Jag älskar min man så mycket. Jag kunde inte ha gjort någonting för att skada honom eller få honom att känna sig illa längre ... jag ville bara att han skulle älska mig för alltid. idag lever vi båda lyckligt tillsammans. Jag älskar honom så mycket. Min poäng är att han var min första kärlek (åtminstone så är det som det känns).
    Jag är glad och tacksam för den här stora mannen. Först hade jag rädsla för tvivel, men jag försöker och det fungerar till mitt bästa. Jag är säker på att detta också fungerar för dig, 100% säker.
    kontakta Dr.Oduduwa för brådskande hjälp för att fixa ditt trasiga äktenskap via: (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)
    han har befogenheter att lösa följande relationsfrågor;
    * Love Spells Win-Back Ex-älskare
    * Magi för framgång och marknadsföring
    * lycklig charm - BUSINESS STAR
    * avdelningar - SKYDDSHOOK
    * förbannelse upplösning
    * andlig rening
    * fertilitetsmagi - FRUITS OF WOMEN
    * dekret magi, STAV LOTTERI & VIN-SPEL STAV
    Att läsa artiklar på internet hjälper verkligen mycket med att ge en snabb och brådskande lösning på livsproblem.
    dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Jag tycker om att läsa några trevliga artiklar på andra liknande bloggar som detta, att dela information över gloden är kraftfulla verktyg för att rädda vår värld. fin vacker blogg och all information på denna blogg är utbildande, inspiration och bra att läsa. För några dagar sedan läste jag om kärlek, äktenskap och relationer och hur man kan få det att fungera efter parets separering på en blogg, jag fick reda på hur man återställer trasiga äktenskapsförhållanden med kärlek spell magi för att återvända ex kärlekspartner, jag trodde aldrig riktigt på magiska kärleksstava skulle återställa min man så snabbt som möjligt, jag hade rädsla för tvivel och jag har också kontaktat kärlek spell caster online och även se på youtube kanaler hur man gör kärlek spell i mitt eget hus helt själv, jag har gjort ett par kärlekspolicy, men ingen fungerar kanske fick jag inte rätt. För bara några dagar sedan tittar jag på youtube-kanalen hur man fångar tillbaka ex love partner; (Https://www.youtube.com/watch?v=NTICYzyITLA)
     
    Jag bevittnar samma omedelbara resultat efter att ha utfört kärleksstava på min ex man att återvända hem till mig och två barn som vi hade tillsammans, efter två dagar vi utför kärlek stavningsprocedur med ljus sticks ljus och andra material, jag började se positiva förändringar i min make , han började ringa mig på telefon och skicka textmeddelanden med ursäkt och han fixade ett datum för att träffas för middag i går kväll, det var därför jag tyckte att det var rätt att dela mitt vittnesbörd om hur jag fick min man att återvända hem efter 2 månader av separationen. det fungerar för mig och jag vet att det kommer att fungera för dig också. Jag är så glad över att ha min man hemma och mina barn är så glada som en familj.

    Notera; Kärleksförtryck fungerar direkt för de människor som är allvarligt beslutna i hjärtat att återställa tillbaka ex och stärka kärleksförhållanden / äktenskap och familjens hem att återförenas som en.
    Magic Love Spell-praxis är väldigt enkelt, enkelt och säkert utan någon bieffekt, det finns inga sidofara i kärleksstavning för att få tillbaka tidigare kärlekspartner hem, det är mycket bra för gifta par att leva lyckligt under en livstid. Kärlek stavning incantation bön är vad alla eller enskilda individer kan göra på egen hand respektive hemma, så att du kommer att bli guilded och ge instruktioner från varje steg för steg i kärlek stavningsprocedur .. Kanske har du gjort lite kärlek stavning lansering tidigare och du gjorde inte få några bra svar för att föra tillbaka din ex kärlek hemma, då är du väldigt tur att läsa den här artikeln online här, skicka snabbt meddelande till kontaktinformationen här ute för att kommunicera med stormästaren Oduduwa som hjälper dig och ger dig all moral och instruktioner som hjälper dig genom alla kärleksstämningsprocedurer med rätta innan några timmar du är klar, omedelbart börjar du se ett bra resultat, först kommer din ex-kärlekspartner att ringa dig på telefon för att be om ursäkt, och omedelbart berätta honom vad han ska göra , han kommer att lyda och svarar på vad du säger honom att göra, de följer, du har kommando över honom att börja komma hem. mer är möjliga genom att få brådskande lösning, hjälp och rådgivning genom förfarandet för kärlek stavning vänligen kontakta (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    ReplyDelete

Mest lästa

Senaste inlägg